vrijdag 16 mei 2014

Exotic food: Patty

vrijdag 16 mei 2014
Ik had vandaag mijn laatste uur uitval waardoor ik dus lekker vroeg thuis was. Toen ik thuis kwam zag ik al dat mijn moeder ergens mee bezig was, met iets kookachtigs. Ik vroeg wat ze deed en ze zei dat het een verassing was maar al snel kwam ik erachter wat ze aan het maken was. Ik heb het geluk dat mijn moeder Jamaicaans is dus ze is een amaaazing kok. Ze was patty aan het maken en zodra ik erachter kwam vroeg ik mijn moeder gelijk om het me te leren. En nu zal ik het aan jullie leren met behulp van foto's en uitleg.




ingrediƫnten:

- Gehakt
- Bladderdeeg )ik heb roomboter bladderdeeg voor zoet en hartig van de aldi gebruikt. Zie foto.)
- Prei
- Bloem

Materialen:

- Een mes met een scherpe punt
- Een vork
- Een deegroller
- Een middelmatig grote lepel
- Oven papier
- Een oven en ovenschaal

Voorbereiding:

Maak het gehakt gewoon op je eigen manier klaar zoals jij het lekker vind. Doe er wat kruiden bij om het wat op smaak te brengen en bak het gewoon. Mijn moeder heeft er dan ook nog prei doorheen gedaan maar dat is geheel je eigen keuze.



Stap 1.

Pak een groot stuk ovenpapier en strooi daar wat bloem over. Niet te veel, niet te weinig maar wel dat het voldoende is.



Stap 2.

Pak een van de plakjes en haal het plastic velletje eraf. Leg hem op de bloem met de kant waar je het plastic velletje vanaf hebt gehaald zodat het niet blijft plakken.



Stap 3.

Rek hem met behulp van de roller wat uit. Ga van boven naar beneden en daarna van links naar rechts zodat het plakje wat groter word.

Stap 4.

Doe er daarna wat van het gehakt in in en en vouw het dubbel. Prak langs het vlees op de plakjes aan elkaar vast en zorg dat het er zo uitziet:



Stap 5.

Snijd langs de kantjes zodat het er mooi rond uitziet zoals een echt patty!



Stap 6.

Zet hem in de oven en bak hem op 200C° voor ongeveer 15 minuten op de ene kant en draai hem na 10 minuten om om de andere kant bruin te laten worden. Houd hem wel goed in de gaten! Als ze al mooi bruin zijn zoals je kan zien op de eindfoto moet je ze er al uithalen.

Stap 7.

Haal hem uit de oven, laat hem afkoelen (of niet, zelf kan ik nooit wachten en verbrand mijn tong half) en geniet ervan!

Dit is het eindresultaat!



Natuurlijk hadden we er veeeel meer maar de meeste hadden mijn vader en ik al opgegeten en de rest lag nog in de oven.

Wat wel lief was was dat mijn vader er ook eentje had gemaakt speciaal voor mijn moeder. Echt iets wat ik niet van hem had verwacht want het is echt niks voor hem om zoiets te doen!




Ik raad het je zeker aan om het te maken want ik vind het persoonlijk erg lekker! Laat het me vooral weten en zeg wat je er van vond. Ik hoop dat jullie er net zo dol op zullen zijn als ik!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Cocktails&Perfume © 2014